Veel Gestelde Vragen

Vragen over onze fietsclub vind je hier terug, vragen die hier niet tussenstaan kan je gerust vragen op onze contact page.

Wanneer fietsen wij?

Wij fietsen op woensdagavond van 19h00 tot ongeveer 21h00 vanaf het ogenblik dat het zomeruur zijn intrede doet en dit tot 2de woensdag van september. Verder wordt er ook op zondagmorgen gereden vanaf 9h00. In de zomerperiode kan er afhankelijk van de groep en het weer vroeger worden gestart. We starten altijd aan de Hallentoren op de grote markt in Tielt. Aanwezigheid is niet verplicht, bij ons fiets je voor het plezier.

Bicro's zijn opgedeeld in groepen met verschillende gemiddelde snelheden?

De Bicro’s zijn opgesplits in 4 groepen onder leiding van een groepsverantwoordelijke (de kopman/vrouw) die de rit uitstippelt en de snelheid bewaakt. Uiteraard mag je ook zelf eens een ritje uitwerken.

- De A’s rijden aan een gem. snelheid van 30 km/h.
- De B’s rijden aan een gem. snelheid van 27 km/h.
- De C’s rijden aan een gem. snelheid van 24 km/h.
- De D’s rijden aan een gem. snelheid van ±20km/h

Mocht een bepaalde groep niet aan je verwachtingen voldoen kan je switchen van de ene groep naar de andere. En weet je niet of fietsen in groep je ligt of wil je het eens uitproberen dan kan je gewoon eens enkele ritten meefietsen zonder enige verbintenis.

Ervaring hoeft niet, al doende leer je het wel.
Iedere groep heeft ook zijn eigen Whatsapp-groepje voor de praktische afspraken en groepsgebonden mededelingen.

Hoeveel bedraagt het lidmaatschap?

Het lidmaatschap bedraagt momenteel 25€ voor een heel jaar fietsplezier. Daarnaast dien je ook nog een fietsverzekering (momenteel 40€) af te sluiten die je indekt tegen lichamelijke schade. Bicro is aangesloten bij de Vlaamse Wielrijdersbond VWB.  Daar vind je meer over deze verzekering en nog veel meer weetjes voor nog meer fietsplezier. Als lid van een sportclub kan eveneens je een deel van het lidgeld recupereren bij uw mutualiteit.

Welke fietsen zijn geschikt voor de ritten?

In principe kan er met elk type fiets worden meegereden. Uiteraard zal een racefiets aangewezen zijn voor de A’s en de B’s. Elektrische fietsen zijn ook welkom. Het is weliswaar niet de bedoeling dat zij het tempo bepalen. Verder fietsen we natuurlijk in onze clubkledij en is een fietshelm verplicht.
Wij fietsen op de openbare weg dus houden we ons ook aan de verkeersregels. Maar geen zorgen de kopman/vrouw neemt de lead en zorgt ervoor dat jullie behouden in ons clublokaal ‘t Pompierke komen.